Om York

“Discovering history at every turn”

Bli med oss til Englands fantastiske Yorkshire! Som utvekslingselev i York får du lære å kjenne denne ærverdige byen mens du bor hos en engelsk familie.

York College ble etablert i 1827, og er en offentlig skole sentralt i York. I September 2007 åpnet det nye York College sine dører for første gang, og den nye skolen er et moderne engelsk college med flotte fasiliteter. Denne nye skolen er langt mer enn en vanlig videregående skole. Her rommes alt fra bibliotek, teater og restaurant, til siste generasjons kunstgressbane, spa og frisørsalong. Som en av Englands største college har den et vidt spekter av studieretninger: skolen tilbyr over 40 akad­emiske fag og 80 yrkesfag! Skolen har mellom 4000-5000 fulltidselever i alderen 16 til 19 år, så her er det mange mennesker med bred kunnskap.

På college i England går man ikke i klasser slik som man er vant til i Norge. Her bytter du klasserom og gruppe gjennom skoledagen, alt etter etter hvilket fag du skal ha. Læreren underviser kun det ene faget de har, og vil derfor ha et eget klasserom som du kan komme til dersom du vil ha hjelp med faget. Dette er fordelaktig ved at undervisningen holder høy kvalitet med lærere som er spesialister på sitt område, du får god oppfølging, i tillegg til at du som utvekslingselev får møte mange forskjellige mennesker!

Akademiet har samarbeidet med York College i mange år. Derfor kan vi tilbyr et solid utvekslingsprogram som tar hensyn til de norske utdanning­skrav, basert på effektiv og åpen kommunikasjon. De engelske kontaktlærerne er vant til å ha norske elever og vet hva det vil si å være utvekslingselev langt vekk hjemmefra. Vi har egne kontaktpersoner ved York College som sørger for personlig oppfølging av hver enkelt elev, og er raske til å ta i et tak dersom det oppstår et problem.

Med kun 20 elever i hver klasse får lærerne større mu­lighet til å bruke tid på hver enkelt elev. Det har sine store fordeler. Noen er engstelige for hvordan de skal klare å lære matematikk på et fremmed språk, men vi har tid til å vie litt ekstra tid til de som sliter, og det går overraskende bra! Det overrasker meg også når jeg ser viljen de norske elevene har til å lære og iveren etter å få bra karakterer. Ved inngangen til hvert skoleår blir jeg like forbløffet over hvor ivrige og motiverte de er. Selv føler jeg at vi har litt mindre press i disse timene enn ellers, og vi har tid til å ha det gøy underveis.

Liz Chapman. Kontaktlærer for norske elever, og lærer i matematikk